نیّت ادا یا قضا در نماز آیات (خسوف، کسوف، زلزله و... )

·         سوال : اگر نماز آیات به واسطه (خسوف ، کسوف، زلزله و...‌) بر عهده فردی بوده، ولی به جا نیاورده، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟

امام خمینی (ره) : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. (توضیح المسائل، ص199، م1496و 1498، تحریر الوسیله، مؤسسه نشر اسلامی، 1424 ه ق، ج1، ص173-174، با استفاده از م3 و 7)

آیت ا... اراکی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. (توضیح المسائل، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1372، ص273، م1533 و 1535)

آیت ا... بهجت : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. (توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1384، ص241، 242، م1217 و 1219، وسیلة النجاة، شفق، ج1، ص230، با استفاده از س798، (3) و 802 (7))

آیت ا... تبریزی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله: احوط آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند. (توضیح المسائل، باقر العلوم، 1383، ص226، م1504، 1506)

آیت ا... خامنه ای : در فرض سؤال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف  و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء به جا آورد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: اگر عصیاناً به تاخیر انداخت، بنابر احتباط، وقت خواندن ، نیّت ادا و قضا نکند. (توضیح المسائل، مؤسسه احیاء آثار الامام خوئی، ص257و 258، م1505و 1507، / تعلیقه عروة الوثقی، مؤسسه احیاء آثار الامام خوئی، 1421ه ق، دوم، ج1، ص542، فصل فی صلاه الایات (الرابعه))

آیت ا.. سیستانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: نماز آیات واجب نیست ولی اگر خواست نماز بخواند، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند.(توضیح المسائل، آیت ا... سیستانی، بیست و سوم، 1425 ه ق،  ص294 و 295، م1477 و 1479، عروة الوثقی، مکتب آیت ا... سیستانی، 1424ه ق، ج1، ص213، فصل فی الصلاه الایات (الرابعه))

آیت ا.. شبیری زنجانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها:

آیت ا... صافی گلپایگانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: هر وفت بخواند ادا است.(توضیح المسائل، حضرت معصومه (س)،‌ 1382، ص297، م1505 و 1507، هدایة العباد، دار القرآن الکریم، ج1، ص149، با استفاده از م864)

آیت ا... فاضل لنکرانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: هر وفت بخواند ادا است.(توضیح المسائل، 1384، ص245 و 246، م1508 و 1510)

آیت ا... گلپایگانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. (توضیح المسائل، دار القرآن الکریم، 1414 ه ق،‌ ص259، م1505و 1507، / هدایة العباد، دار القرآن الکریم، ج1، ص176، با استفاده از م 864)

آیت ا... مکارم شیرازی : خسوف و کسوف: ------------------------

در زلزله و صاعقه و مانند آن: احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.(عروة الوثقی، ج1، ص570، م9، تعلیقه بر عروة الوثقی، ص221، فصل فی صلاة الآیات، توضیح المسائل،‌ مدرسه الامام علی بن ابیطالب، ص241، م1292)

سؤال: اگر نماز آیات به واسطه زلزله بر عهده فردی بوده ولی به جا نیاورده اکنون با نیت اداء بخواند یا قضاء؟

به نیت ما فی الذمه و قصد احتیاط.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: هر وقت بخواند ادا است.(توضیح المسائل، مؤسسه مهدی موعود (عج)، 1384، ص293، م1493و 1495)

آیت ا... وحید خراسانی : در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.

در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: بنا بر احتیاط واجب نیّت ادا و قضا نکند. (توضیح المسائل، مدرسه باقر العلوم، 1383، ص471، م1504 و 1506)